TV-shop: Den officiella historian

Aktiviteten på bloggen har under de senaste dagarna begränsats så till den milda grad att jag endast förmått publicera en högst konfidentiell bild på vår blödande försvarsmakt. Detta beror givetvis på att jag vill att denna vetskap skall nå så många av mina läsare som möjligt så att de kan skrida till verket och utradera denna typ av måndagsexemplar ur vår armé. Nu, när detta väl är gjort, känner jag emellertid inte längre något hinder från att skriva om något av mer munter natur. Idag har jag tänkt att inleda en avhandling i ämnet TV-shop.

TV-shop är ett företag som grundades 1989. Hur man än ser det måste TV-shop sitta på ett av världens starkaste varumärken, för varenda människa över fem år känner igen dess färgglada och i många hänseenden tidlöst smaklösa logotyp. För att fortsätta med faktarabblandet så kan nämnas att TV-shop har ett mycket provokativt - samt karakteristiskt - sätt att marknadsföra sig. Man skulle kunna säga att det enda man kan urskilja i TV-shops varuprofilering är att var och en av de varor som de säljer - oavsett om det är en träningsmaskin eller ett dammsugarmunstycke - enligt egen utsago kommer att göra dess ägare till en människa som lever lycklig för resten av sina dagar. För att skapa lite mer trovärdighet brukar man plockat upp en modell på gatan, bleka hans tänder ytterligare och sätta på honom en doktorsrock. Därefter förklarar modellen som ser ut som en doktor att produkten är det bästa som någonsin skapats. "But the stock is limited, so hurry up and make that call that will change your life!"

De ungefär 90 % av Sveriges befolkning som anser sig tillhöra den mer intellektuella hälften betraktar TV-shop som ett företag styrt av onda människor. Aktörerna bakom företaget tycks drivas av ett slags högre syfte. Detta tycks gå ut på att lura av människor deras surt förvärvade pengar genom att spela på deras drömmar om ett bättre liv. Man kan tydligt urskilja att målgruppen till vilken TV-shop vänder sig är människor som är benägna att ta genvägar till den perfekta kroppen eller det välstädade hemmet. Man vänder sig således till arbetslösa människor genom att förlägga sina sändningar på vardagar mellan 08.00-16.00. Detta är i många avseenden genialiskt. För att gå på TV-shops budskap måste man vara dum och dumma människor måste generellt sett vara mer sysselsatta med att vara arbetslösa än övriga medborgare. Andra som tagit fasta på att lura folk på pengar under dessa sändningstider är upphovsmännen bakom program som Pussel och Ordjakten.

Jag ett fåtal moraliska principer som jag tänker hålla på hela livet. En är att jag aldrig någonsin skall bestiga Mount Everest eller något annat livsfarligt berg. Jag kommer aldrig ta ett sms-lån. En tredje maxim är att jag inte under några omständigheter kommer att stoppa mitt könsorgan i en bikupa. Självklarheten av dessa nämnda principer bleknar dock i jämförelse med min absoluta dödssäkerhet på att jag aldrig - inte ens om någon riktar en pistol mot mitt huvud - kommer att köpa något från TV-shop.

Ovan ser ni min officiella bild av fenomenet TV-shop. Nästa inlägg, vilket givetvis blir betydligt mer intressant, kommer att redogöra för den inofficiella bild jag har av programmet.

Kommentarer
Postat av: Olle

Swiffer går så lätt, liknar inget som du sett.

Hipp, hipp, hurra för Swiffer.

2008-08-27 @ 21:44:34
Postat av: waern

Swiffer har tillfört mer till mänskligheten än vattnet.

2008-08-27 @ 22:01:49
Postat av: Ralph

"Med swiffer i din hals, kan du inte andas alls!"

2008-08-27 @ 22:23:37
Postat av: Carl

Magic Bullet är den tveklöst roligaste tv-shop reklamen. Faktiskt värd att ta sig tid att se den. Bland annat demonstrerar dem om hur bra det är att deras muggar kommer i olika färger så alla kan veta vilken drink som är deras (till vuxna människor). Det är unikt. Och karaktärerna i reklamen är oslagbara, speciellt bakfylla Barnie.

2008-08-28 @ 04:59:30
Postat av: waern

Ralph: Fixa jobb som copywriter!

Carl: Har aldrig hört talas om Magic Bullet, men det låter onekligen som något jag inte kan klara mig utan.

2008-08-28 @ 21:35:23
Postat av: Carl

Nee, jag tror inte Magic Bullet är något du behöver, såvida du inte vill löpa risken att ofrivilligt blanda bakterier med någon på en fest.

2008-08-29 @ 03:24:01
Postat av: Johanna

Jag tycker att du är en smula orättvis i din totala sågning av kultfenomenet TV-shop. Det är inte sant att det är arbetslösa som glor meningslöst på TV-shop dagarna i ända. Tänk på pensionärerna och de moraliskt förtappade med! Ej att förglömma.



Och du borde verkligen se på Magic Bullet-sekvensen, det är som Glamour, Full Frys och "Vad blir det för mat?" med Per Moberg - komprimerat i en 10 minuters show som går på repeat. Min favorit är när de ska göra quesedillas.. Mmm..

2008-08-29 @ 10:04:32
URL: http://johannasjoqvist.blogg.se/
Postat av: waern

Johanna: Givetvis är det så. Det är tur att kabel-TV blivit var mans ägodel så att man lätt undslipper TV-shops suggestiva affärsmetoder!

2008-08-29 @ 15:15:08
Postat av: Rahn

HAHA! Magic Bullet var sjukt roligt att titta på ju!



Jag älskade TV-shop när jag var i typ 5-årsåldern.. Höll mig fängslad en hel förmiddag ibland :o

2008-08-29 @ 19:19:49
Postat av: Lady Jacky

Nej, nu vill jag ha den smaskiga inofficiella versionen!

2008-09-04 @ 01:53:22
URL: http://himelblau.blogspot.com
Postat av: Olle

Nu börjar jag bli riktigt jävla trött på att vänta på den inofficiella versionen! Du sitter säkert ändå bara och spelar på din Martin...

2008-09-07 @ 17:00:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0