Låt människor själva välja vad som är "gott uppförande"
På Bäckängsgymnasiet är man av samma åsikt. Man samlar in namn, och har i skrivandes stund samlat ihop mera än 500 namnunderskrifter mot ordningsomdömena. Jag går inte där längre, men känner ändå att jag också vill göra något mot denna skymf. Jag har av denna anledning, i samarbete med allas vår klasskamrat Johan Frick, snickrat ihop en text som visar var vi står. Om du tog studenten på Bäckäng i somras och läser detta, ställ dig bakom mig genom att skicka ett mejl till [email protected] eller kontakta mig på annat vis, så lägger jag till din underskrift på brevet som kommer att sättas upp i skolan inom drygt en vecka. Om du inte vill att folk som det dammar om skall bestämma över dig - visa vad du tycker genom att skriva under!
Visa eleverna respekt - slopa ordningsomdömen
När vi började läsa på Bäckängsgymnasiet för tre år sedan var en av de absolut viktigaste anledningarna till detta att Bäckäng var en plats där ingen speciell livsstil premierades - man fick lov att vara sig själv helt enkelt. Detta byggde på att elever och lärare visade respekt för varandra, vilket också var något som gymnasiechef, rektorer och lärare poängterade då man som niondeklassare besökte skolan. På Bäckängsgymnasiet bemöts du med respekt, såväl av elever som personal.
Det nya förslaget om ordningsomdömen och registrerat skolk är ett avstamp från denna princip. Politiker, många som inte varit i ett klassrum på åratal, har ovanför elever och personals huvuden beslutat om att eleverna inte är kapabla att välja hur de själva vill leva. Ordningsomdömen betyder i teorin att ett visst beteende skall gynnas och ett annat fördömas. En äldre generation skall alltså utifrån sina moraliska normer betygssätta en yngre generation. Mössan skall av, i andra fall sänkt betyg i ordning. I praktiken innebär det att lärarna sätts i en situation där de skall bedöma om vuxna människor - eleverna på gymnasiet är faktiskt vuxna, även om det tycks ha förbigåtts av vissa - uppför sig som de bör eller ej. Det visar otvetydigt på att våra politiker starkt misstror de unga vuxna personer som utgör elevskaran på vår gymnasieskola.
Det går lätt att dra historiska paralleller där den äldre generationen tar till desperata och rent ut sagt ogenomtänkta åtgärder som en bromskloss för vår förfallna ungdom. Ofta grundas dessa på moraliska och inte sakliga principer; under 60-talet var man förfärad över att ungdomarna gick ut på dans och tuggade tuggummi istället för att besöka kyrkan. Under 2000-talet, tyvärr, råder bestörtning över att eleverna inte betraktar läraren som ett ofelbart gudomligt väsen som skall lydas blint. Vi trodde att den äldre generationen tagit lärdom och insett att ungdomen inte kommer att vara en spegelbild av sig själv. Vi trodde att den äldre generationen tagit lärdom och insett att detta är själva kärnan till att vårat samhälle utvecklas; hade det inte varit för att yngre krafter granskat gammal och förlegad moral med friska ögon hade kvinnorna i vårat land ännu inte haft rösträtt.
Det gläder mig därför väldigt mycket att se att eleverna på Bäckängsgymnasiet med rak rygg står upp och slåss mot de reaktionära krafterna. Även om man inte skulle vinna på pappret och ordningsomdömen införs är det eleverna, och inte politikerna, som är de stora vinnarna. För stunden kan politikerna ta en delseger genom att de missbrukar den makt som de hunnit förvärva genom att de helt enkelt levt längre, men om bara ett par år kommer det att vara våra nuvarande elever som fattar de politiska besluten. Och då kommer det inte att finnas några ordningsomdömen, det finns det helt enkelt inte något demokratiskt stöd för.
Vi vill inte ta upp argument om hur ordningsomdömen inte går till botten med det verkliga problemet, eller påstå att redan svaga och stressade elever kommer att få ytterligare problem medan starkare elever sätts på piedestal. Dessa arguments sanningshalt lämnar vi åt andra att diskutera och debattera.
Vi tycker helt enkelt att det räcker med att säga - att konstatera - att ordningsomdömen och registrerat skolk visar på en total respektlöshet från politiker gentemot elever. Det är också ett bevis på en fullständig oförståelse för att det som betraktas som "gott uppförande" och etiskt riktigt inte är hugget i sten. Hade det varit så hade vi fortfarande kastat icke-protestanter i fängelse i detta rike. Eller varför inte bedrivit rasbiologisk forskning?
Ordningsomdömet är inget annat än populistiskt förslag från fp som vill vinna politiska poäng hos föräldrarna. De har insett att de gjort bort sig då de lovade ordning & reda vid valet och måste snabbt sopa problemet under mattan och skapa falsk ordning.
Bra skrivet Waern, instämmer på allt. Det krävs mer dock mer för att få tokiga politiker att inse hur fel de är ute för att lösa skolans problem.
Det är bra att du tar initiativet att skriva detta trots att du inte går på Bäckäng längre, vi behöver all stöd vi kan få. Bra och läsvärd inlägg, som vanligt :)
Bra Waern!, har du besökt skolan nåt efteråt? jag brukar vara där o prata med rektorerna ibland du borde följa med nån gång
Salam: Rektorerna är väl ganska positivt inställda till vårt engagemang och motstånd mot de nya ordningsomdömena. Det är Utbildningsnämnden (med kontor några stenkast från skolan)som ni ska besöka och snacka med, de kan behöva lära sig ett och annat.
Håll utkik på; http://klasskamrater.nu
Nu blir det åka av...
...
se där ja! lägg till mitt namn då! (=
Detta inlägget var väldigt speciellt för mig. Jag har, sedan jag hörde talas om förslaget för första gången, äcklats av det så in i helvete. Det luktar helt enkelt illa om det. Jätteäckligt faktiskt.
Inte nog med detta, i inlägget visar Daniel upp sin absolut bästa sida. För ingenting slår Daniel när han är arg. Glöden må slockna något med tiden, men det är oerhört viktigt att hålla den vid liv så länge det bara går. Den dagen jag inte sätter mig emot ett sånt här förslag inser jag att det är dags att backa och hålla käften - låta någon annan, argare människa ta över. Tack för ett bra inlägg!
Hälsningar Vaiden.
Underbart bra inlägg, men sorligt att det ens behöver skrivas.
När mina föräldrar bestämde sig för att fly till Sverige var det i hopp om att deras barn (jag och min lillebror) skulle uppleva en skolgång präglad av kvalitet och likvärdighet. Deras förhoppning var att det svenska skolsystemet skulle bygga på en rättvis prövning av elevers kunskap, oberoende av yttre omständigheter. Införandet av ordningsregler raserar denna bild, och gör mina föräldrar, inte minst min far, väldigt besviken. Knivarna här hemma har börjat vässas, och jag hoppas de gör det hemma hos er också. Tecknet från medborgarna måste bli tydligare: hårt ska mötas med hårdare, krig är att vänta. Låt de inte komma undan!
listan är påskriven vettu!
Skriv med mej, i helvete heller med ordningsbetyg ! Och att Kato har makten, ja det kan vi TA MEJ FAN ändra på !
Malmberg!
Kom igen!
Kolla hit och argumentera FÖR ordningsbetygen.
malmberg och andra kan inte argumentera för ordningsbetyg därför det finns inga!
Det var väl ett fint argument från din sida, Ville!
Jag kan tycke det är positivt med ordningsbetyg i den bemärkelse att de elever som sköter skolan och vill någonting med sin skolgång - ska kunna få den chansen!
Det är mycket problematiskt när elever anländer 5-10 minuter försent till lektioner och inte bryr sig. På det viset tror jag att ordningsbetyg kan vara ett bra medel att använda sig utav. Det kan även vara enklare senare för arbetsgivare att se om personen i fråga kommer i tid eller inte.
Jag tänker i alla fall ge det en chans.
Klart det finns argument som talar för ordningsbetyg. Sedan om dem är bra eller dåliga lämnar jag osagt.
Egentligen orkar jag inte svara... har suttit med både TV och radio idag och pratat om det här, men visst.
Jag har också lust att strypa dem som kommer för sent till lektionen, men nånstans måste man ta sitt förnuft till fånga och fråga sig "varför kommer han/hon för sent så ofta?". Det finns en orsak bakom det mesta, liksom.
I och med att vi har så låg lärartäthet i landet får lärarna svårt att motivera sin undervisning tillräckligt, de har för många elever att undervisa vilket medför stress, ovilja och lojhet. Det är en ganska given anledning till att elever inte alltid finner precis allting i skolan attraktivt. Men det skulle naturligtvis kunna bero på sociala problem hemma, osv.
Varför inte sätta till lite extra resurser för att få upp lärartätheten, öka den sociala statusen för läraryrket och lyssna på eleverna.
Jag tror alla vill ha ordning, men det är verkligen inte rätt väg att gå genom att stämpla elever i pannan i sin ungdom med ett "godkänt" eller "icke godkänt".
Vad gäller arbetsgivare och disciplin och kontrollåtgärder måste jag bli politisk. Det är ganska uppenbart att ett sånt här förslag kommer från höger även om t.ex MUF är emot ordningsbetyg.
Skolan skall drilla elever till duktiga och lydiga arbetare. Sedan skall de nischas in i olika arbetsåtgärder och kunna passa tider, hålla käft och inte bråka (arbeta fackligt). De som inte finner sig i den marknadsanpassade skolan utan vill utveckla sina kvalitéer och ambitioner och går sin egen väg får inga vidare bra ordningsbetyg.
Skolan handlar alltså i första hand om att disciplinera elever, inte förmedla kunskap.
Sedan kan man ju diskutera hur pass rättvis bild man får av en elev/framtida arbetare när denne är 17 bast. Man kanske bättrar sig och söker jobb 10 år senare. Korrekt? Rättvist?
@ Mia, jag orkade inte argumentera och förklara alla anledningar varför vi anser att ordningsomdömen är totalt verkningslöst försök att skapa "ordning". Jag tänker inte ens göra det efter att ha läst ditt inlägg heller!
Ifall jag går tillbaka 4 år till högstadiet så säger jag: När kan vi få den välsignelse som ordningsbetygen är?
Jag är dock oense med de som tycker att de borde införas på gymnasienivå, tycker inte det riktigt behövs (Iallafall inte i min gamla klass :P)
Och Frick, ursäkta, men det du beskrev om att alla skall bli duktiga arbetare som kontrolleras strider väl ganska mycket mot liberalismens grundtanke om frhet att välja själv? (ger mig in på djupt vatten när jag i egenskap av naturare går in på ideologiska betydelser >.< Så rätta mig gärna om jag har fel, vilket är ganska stor sannolikhet)
Grahn: ja, men sen när började folkpartiet med den grundtanken? :)
Bra fråga, jag skulle inte veta då jag inte är folkpartist :)
(Sen om "Grahn" skulle på något sätt vara nervärderande så misslyckades du ganska fatalt då jag är van vid att folk inte klarar av att förstå mitt efternamn och säger "Ram" eller "Grahn")
Fan förlåt.. klart det inte var.. jag har verkligen inte emot dig. "R" och "G" är grannar på tangentbordet.
Hah, inga problem. Tog som sagt aldrig illa upp :P