Härligt att någon utmärker sig i den sterila reklamvärlden!

Alla av er kanske inte har hört talas om Annes optik. Kommer ni ifrån Borås så borde ni dock faktist ha gjort det. Anledningen är att Annes optik, en liten optiker som har sin butik i Knalleland, har en fast annonslplats i Borås Tidnings TV-bilaga som utkommer varje onsdag. Jaha, och? är det mycket möjligt att du tänker. Det finns dock något som gör Annes optik till något mer än bara en vanlig optikaffär vilket medför att den lilla butiken förtjänar en plats på min blogg och i allas hjärtan.

Det är den totalt okonventionella typen av marknadsföring. Jag vet inte hur mycket Annes pungar ut för att vara med på förstasidan i TV-bilagan, men jag antar att det är en bra hacka med tanke på att varje pensionär i hela Borås (säkert den målgrupp man vill nå med glasögonreklam) blir exponerade för reklamen varje vecka. Jag vet inte heller hur man har resonerat när man gjort sina annonser, kanske kostade själva annonsplatsen så mycket att man inte ansåg sig ha råd att producera en proffsig lay-out, kanske tyckte Bob Kaill, Annes man som enligt egen utsago jobbar med marknadsföring, att han var fullt kapabel att göra det som en reklambyrå annars skulle ta åtskilliga tusenlappar för att göra. Eller kanske ville man bara skapa en unik annons där man visade upp en mer personlig sida, för att på så sätt förse sitt företag med en själ och vara något utöver de där karaktärslösa optikerna som huserar runtom i staden. Bob Kaill kanske hade läst en bok om marknadsföring och där hittat att företag som visar en genuint mänsklig sida raggar flera kunder.

Vad än orsakerna månde vara så är Annes optiks reklam mycket underhållande. Den gräsliga loggan som förmodligen är gjord i Paint Shop Pro utgör bakgrunden, som sedan fylls upp med någon typ av erbjudande. Det som gör det hela så genialiskt och kul är att Anne väljer att avslöja glimtar av sitt privatliv i annonsen. Med en lågpixels digitalkamera är diverse kort tagna och man får i bildtexten reda på att "Anne har nu börjat ta kvällskurser i spanska för att förbereda sig inför chileresan" eller "Annes syster har i veckan fått kattungar, nio stycken blev det som ligger tätt intill sin mamma". Jag vet inte varför man gör såhär. Kanske var det det där med att profilera företaget som empatiskt och mänskligt. Eller så har man bara ett stort behov av att dela med sig. Genom att varje vecka läsa TV-bilagan kan man följa Anne och hennes närhet på deras äventyr. Dessutom får man kuppen chans att handla billiga glasögon.

Jag har tyvärr ingen bild av någon annons tillgänglig för att visa vad jag menar, men ni kan alltid gå in och ta en titt på Annes optiks hemsida och jag vill där passa på att tipsa er som inte fått nog av Annes privatliv kan klicka er vidare och läsa om Annes chileresa. Där finns även kort som inte helt osannolikt är tagna med samma usla digitalkamera som i annonserna. Om jag någonsin får ett synfel så vet jag vart jag ska bege mig: Till Annes optik - optikern som är lite mer än bara en optiker.

Kommentarer
Postat av: Jouhaine

Att titta genom hemsidan var som att vara tillbaka i 1997s vision av internet och fin design.

2007-08-21 @ 14:39:21
URL: http://jouhaine.blogg.se
Postat av: wagis

Jag har sedan länge följt dessa underbara relamannonser och måste tillägga att de bästa (förutom chileresan) är varje är inför och under O-ringen (orienteringstävling). Då publiceras givetvis också Annes och Bobs tider och jämförs med föregående års med sköna uppmaningar om vem som ska slå nytt personbästa. Jag älskar att någon mer än jag sett humorn i dessa reklamannonser och också undrar hur de egentligen tänker när de varje vecka gör dem. Härlig läsning

2007-08-21 @ 18:43:07
Postat av: ä.

Jag blir såå lycklig när du skriver om sånt här, i stället för att se det som brist på rubriker, ser jag det som jävligt duktig på att hitta detaljer ;D Och förresten, Anne måste vara ett geni, hon har reklam, dagbok och erbjudanden i ett !

2007-08-21 @ 21:11:09
URL: http://JagSomSkriver.blogg.se
Postat av: Carl

Är Anne rentav Borås variant av Clifton Fexmo (killen från Luleå som skriver vecko-dagbok (medverkade i 100 hjödare)), fast dock med ekonomisk baktanke?

2007-08-21 @ 21:49:20
Postat av: Lisa

Fantastiskt! Lätt att jag ska besöka Annes optik om jag nånsin kommer till Borås :P Fast jag måste säga att linserna var jävligt dyra...

2007-08-21 @ 23:23:55
Postat av: båbben

hur länge har tanten hållt på med detta?

2007-08-22 @ 00:05:33
Postat av: Mia

"Sterila reklamvärlden"? Tycker snarare att det är tvärtom och att alla ska vara värst.
Fast det gäller i regel tv-reklamerna. Du kanske menade enbart pappersreklamen?
I sådana fall hade jag fel:]

2007-08-22 @ 00:08:46
Postat av: waern

Haha, ja, det är ju minst sagt likt Clifton Fexmo (http://youtube.com/watch?v=06z-Mdss114)
Mia: Vad jag menade var att reklamvärlden blivit ganska likriktad och insnöad på ett spår. Steril kanske var fel uttryck,.
Jag sitter just nu med veckans TV-bilaga i handen där jag läser följande:
"I helgen (18-19 aug) var det Veteran SM i Friidrott - nu på lördag (25 aug) blir det Squared dance på Knallerian"
Bildtexten, som står under en bild från en löparbana lyder:
"Anne åkte fram och tillbaka till VSM i Värnamo på lördag och söndag för att ta kort på sin man Bob, som är tränare för IK Ymre, då han tog guld på 800 m och 1500 m i H65."
För övrigt står också att läsa att:
"Uppvisnar blir kl 13 och kl 14 Annes man Bob ska vara "caller" Kolla www.squadanceboras.se för mer information"
Observera att detta alltså är en annons för en glasögonaffär.

2007-08-22 @ 12:13:05
Postat av: Honey

Med högburet huvud kan jag meddela att mina glasögon kommer från Annes Optik och att jag älskar sättet de marknadsför sig själva. Men man kan undra om det var ett misstag att hela familjen tog sig in i optikerbranschen och genom att exponera sig själva på det här sättet hoppas de att slå igenom som reportrar för TV4?

2007-08-22 @ 19:00:48
URL: http://honeykohan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0